Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu wyroby akcyzowe (np. dostawcy alkoholi czy wyrobów tytoniowych) zyskają niebawem wygodne narzędzie usprawniające procedurę banderolowania wyrobów znakami akcyzy. Projektowane przepisy uwzględniają nowe funkcjonalności Platform Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, wpisujące się w elektronizację procesu otrzymywania i rozliczania znaków akcyzy. Jest to szczególnie istotne w związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2. W założeniu, nowa usługa ma pozwolić na ograniczenie fizycznych kontaktów przedsiębiorcy z urzędem. Przy okazji zmiany przepisów wprowadza się możliwość stosowania banderol bez warstwy samoprzylepnej na płynach do e-papierosów.
Autorem tekstu jest Błażej Grochowski
Elektroniczny wniosek w procedurze przyznania znaków akcyzy
W dniu 2 grudnia br. do podpisu ministra został skierowany projekt rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przewiduje możliwość wnioskowania drogą elektroniczną o wydanie/sprzedaż banderol oraz upoważnienia do odbioru banderol.
Składając stosowny wniosek za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), przedsiębiorcy będą zwolnieni z obowiązku przedstawiania kopii szeregu dokumentów, które, co do zasady, należy przedłożyć jako załączniki do wniosku składanego w formie papierowej (np. aktualne zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, aktualne zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca; potwierdzenie złożenia zabezpieczenia należności podatkowych – jeżeli wymagane). Konstrukcja nowego przepisu § 8 ust. 3a rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wydaje się przemawiać za tym, że składając stosowny wniosek za pośrednictwem PSUEC, przedsiębiorcy nie będą obowiązani również do przedłożenia oryginałów powyższych dokumentów przed wydaniem przez właściwy organ podatkowy decyzji o wydaniu/sprzedaży oraz upoważnieniu do odbioru banderol.
Złożenie prawidłowego wniosku skutkować będzie wydaniem decyzji i upoważnieniem do odbioru banderol w postaci elektronicznej, przesyłanych na konto PUESC podatnika.
Elektroniczny podpis pod formularzem wstępnego zapotrzebowania
Pomimo że formularze wstępnego zapotrzebowania na banderole podatkowe i legalizacyjne mogą być składane w postaci elektronicznej, dotychczas wymagają tradycyjnego podpisu. Projektowane przepisy usuwają tę niedogodność – formularze będą mogły być podpisywane podpisem elektronicznym lub podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego.
Nowe banderole na płynach do papierosów elektronicznych
Projektowane przepisy przewidują możliwość banderolowania płynów do papierosów elektronicznych znakami bez warstwy samoprzylepnej (w celu umieszczenia znaku akcyzy na opakowaniu, trzeba będzie zastosować właściwy klej). Jest to próba rządowej odpowiedzi na zapotrzebowanie branży – dostawy kleju używanego przy produkcji banderol samoprzylepnych były znacznie opóźnione z uwagi na światową pandemię koronawirusa, co skutkowało brakiem przygotowania banderol samoprzylepnych przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych w stosownym czasie.
Wejście w życie
Nowe zasady zaczną obowiązywać niebawem. Projekt znajduje się w końcowej fazie ścieżki legislacyjnej i zakłada wejście w życie nowych regulacji w dniu następującym po dniu ogłoszenia.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.