Pod koniec marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów, która zmienić ma m.in., niedawno implementowaną do polskiego porządku prawnego, dyrektywę towarową 2019/771. Wedle projektu dyrektywy, jeżeli koszty wymiany niezgodnych z umową towarów będą równe kosztom naprawy lub od nich wyższe, sprzedawca będzie miał obowiązek naprawić towary, aby doprowadzić je do stanu zgodności. Zatem prawodawca unijny dąży do tego, aby pierwszym (podstawowym) ze środków ochrony konsumentów w przypadku niezgodności towaru z umową stało się uprawnienie do żądania naprawy. Takie podejście wpisuje się w model zrównoważonej konsumpcji oraz przejście w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.
Nowe wymagania w zakresie komunikowania promocji cenowych, dodatkowe informacje w e-sklepach nt. opinii, wyników wyszukiwania czy indywidualnego dostosowania ceny to tylko niektóre z licznych zmian, które objęły sprzedawców B2C w związku z przyjęciem dyrektywy Omnibus. Nowe przepisy rodzą też wątpliwości interpretacyjne, co przekłada się na realne problemy sklepów.
Reforma przepisów konsumenckich wprowadziła tzw. rękojmię konsumencką – szczególną wobec przepisów Kodeksu cywilnego regulację wyznaczającą zasady procedowania reklamacji B2C. Nowe przepisy zmodyfikowały także zasady udzielania gwarancji.
Rewolucja w przepisach konsumenckich stała się faktem. 1 stycznia 2023 r. weszły w życie aż dwie nowelizacje ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Zmienione zostały także inne, ważne dla konsumentów akty. Ilość zmian i wątpliwości interpretacyjne związane z wprowadzeniem nowych przepisów w życie mogą stanowić nie lada wyzwanie. Aby wyjść naprzeciw tym potrzebom, zaplanowaliśmy cykl artykułów o zmianach w przepisach konsumenckich. Dzisiaj krótkie wprowadzenie.
Rekomendacje Prezesa UOKiK dla influencerów mogą być pomocne nie tylko dla oznaczania treści marketingowych w social mediach, lecz także dla właściwego promowania produktów lub usług w całym internecie. Co prawda nie posiadają one wiążącego charakteru jak przepisy prawa, ale Prezes UOKiK zapewne będzie się nimi posiłkować przy ocenie ewentualnych naruszeń.
Blokowanie stron internetowych, ostrzeżenia w sieci, przeszukania konsumenckie czy wreszcie zakupy z wykorzystaniem ukrytej lub przybranej tożsamości – to odpowiadające dzisiejszym realiom i aktualnym problemom konsumentów narzędzia, w które wyposażony zostanie Prezes UOKiK. Czego powinni być świadomi przedsiębiorcy, zwłaszcza z branży e-commerce, w związku z procedowaną nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów?
Szykują się ważne zmiany w relacjach z konsumentami nie tylko w e-commerce, lecz także w telekomunikacji. Nowe obowiązki informacyjne, zmiana wzorców umownych czy zwrot środków prepaid to wiodące nowinki, na wdrożenie których przygotowuje się branża. Zmienią się też przepisy dotyczące pozyskiwania zgód marketingowych, na co powinni zwrócić uwagę wszyscy przedsiębiorcy kontaktujący się z klientami mailowo lub telefonicznie. Polska jest już spóźniona z implementacją dyrektywy EKŁE, ale już jesienią należy spodziewać się przyspieszenia prac legislacyjnych nad Prawem komunikacji elektronicznej.
Konsumenci nie będą musieli martwić się o dostępność aktualizacji inteligentnego sprzętu RTV lub AGD. Nowe przepisy zobligują branżę do ich sumiennego dostarczania i informowania o nich. Jednak nie obędzie się bez współpracy ze strony kupujących takie urządzenia.
Większa odpowiedzialność podmiotów instalujących oprogramowanie lub używających części innych producentów w wyrobach medycznych, smartfonach, maszynach i innych produktach. Komisja Europejska w „Blue Guide” 2022 wyjaśnia, kiedy dochodzi do „istotnej zmiany”.
Przedsiębiorcy coraz częściej dostosowują cenę tego samego towaru lub usługi oferowaną różnym grupom klientów. Takie różnicowanie ceny nierzadko odbywa się poprzez zautomatyzowane narzędzia, gdzie odpowiedni algorytm przyporządkowuje cenę danej osobie lub grupie osób. Jednym z nowych obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/2161) jest konieczność wyraźnego informowania konsumentów o powyższych praktykach. Naruszenie tych obowiązków może skutkować karą finansową dla przedsiębiorcy, sięgającą nawet 10% rocznego obrotu.
Blog kancelarii Eversheds Sutherland, na którym piszemy o otoczeniu prawnym wytwarzania, sprzedaży, promocji i utylizacji produktów konsumenckich. Omawiamy kierunki zmian w prawie konsumenckim i ich wpływ na biznes m.in. w kontekście "Nowego ładu dla konsumentów" KE. Poruszamy kwestie regulacyjne związane z pełnym cyklem życia produktu - od pomysłu przez wprowadzenie do obrotu, działania promocyjne, dystrybucję, handel międzynarodowy, relacje z konsumentami, w tym sprawy związane z rękojmią, gwarancją i odpowiedzialnością za produkt przez prawo konkurencji, utylizację i recykling produktów oraz zgodność działalności biznesowej z regulacjami i najlepszymi praktykami dotyczącymi ochrony środowiska. Odnosimy się również do zagadnień związanych z prawnymi aspektami doboru marki produktu oraz egzekwowaniem jej skutecznej ochrony. Serwis tworzą prawnicy zespołu Commercial oraz zaproszeni goście.
Zapisz się na newsletter. Zostaw nam adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. Do subskrybentów bloga w pierwszej kolejności trafiać będą również przygotowywane przez nas materiały specjalne.